Vatten 2017-01-17T16:52:24+00:00

Vatten

Därför är vatten livsviktigt för dig:

En människa består till ca 70 % av vatten. Utan vatten kan vi människor inte leva.

Vatten fyller ofantligt många funktioner i kroppen och är nödvändigt för allt från att kroppen ska kunna ta upp näringsämnen till att olika delar av kroppen ska kunna kommunicera med och påverka varandra.

Utan vatten skulle ingenting i våra kroppar kunna fungera.


Vatten = liv!

Våra kroppar är uppbyggda av små celler. I varje cell finns delar som är nödvändiga för dess, och vår, överlevnad. Men där finns också cellplasma. Cellplasman består främst av vatten. Utanför cellerna finns det också vatten.

Mellan cellerna i olika vävnader finns så kallad vävnadsvätska.

Även blod består till största delen av vatten. Vatten finns alltså överallt i våra kroppar.


Några viktiga anledningar att dricka mer  vatten:

  • Vätskeförlust på bara 2% av kroppsvikten, ca 1-1 1/2 liter minskar prestationsförmågan upp till 20 procent.
  • Du kan få bukt med smärtor bl.a. kan huvudvärk orsakas av vätskebrist.
  • Vätskebrist torkar slemhinnorna vilket ökar risken för infektioner exempelvis förkylningar, halsfluss och hosta.
  • En vetenskaplig undersökning visar att fyra liter isvatten/dagen kan ge viktförlust på ett halvt kilo i månaden.
  • Resor utan obehag, trötthet och svullna ben under en lång flygresa påverkas av den ökade vätskeförlusten.
  • Vatten hjälper kroppen att utnyttja fibrerna i maten på ett bättre sätt så att du slipper förstoppning.
  • Du får vackrare hud och hår, vatten inuti är mycket viktigare än all världens lotioner och krämer utanpå.
  • Hjärna blir i toppform, uttorkningen skapar trötthet, koncentrations-, koordinations-, och reaktionssvårigheter.
  • Vatten i stora mängder förebygger smärtsamma njurstensanfall, hävdar amerikanska specialister.
  • Snygga, fasta muskler. De består primärt av vatten och inte protein, det gör att vatten bibehåller fasta muskler.
  • Drick före törst!

Forskning pekar på att kroppen kontinuerligt mister ungefär 2,5 till 3 liter vatten om dagen via normala kroppsfunktioner. Törst uppkommer dock först efter det att kroppen redan har börjat torkas ut och därför är det viktigt att dricka vatten kontinuerligt.

När du börjar känna dig törstig är kroppen redan uttorkad på en nivå av 0,8 % till 2 % av kroppsvikten


Här är 7 exempel på hur viktigt vatten är för kroppens olika funktioner:


1. Hjärnan

Hjärnan består av mer än 85 % vatten. När du inte har rätt vätskebalans, känner din hjärna av effekterna. Du får huvudvärk, dålig koncentrationsförmåga och kortidsminnet försämras.

Din förmåga att utföra aritmetik påverkas även negativt. Det uppstår även en försämring när det gäller hastigheten i dina psykomotoriska färdigheter. Detta beror på det faktum att en viss uttorkning gör att det uppstår en försämring i hjärnans energiproduktion. Studier har visat att en persons koncentrationsförmåga minskar successivt när kroppen har en vattenbrist på endast 1 till 2 %.


2. Vatten och ditt blod

Ditt blod består till 95 % av vatten och vattnet transporterar viktiga näringsämnen till cellerna i din kropp och avlägsnar smuts från dessa. Om du är uttorkad kan kroppens mekanismer inte reglera trycket i blodet korrekt, vilket kan leda till ett ökat blodtryck.


3. Vatten och din hud

Huden, som är kroppens största organ, består till 70 % av vatten och vi förlorar en del av detta varje dag via avdunstning. Den miljö vi lever i, med klimatstyrd uppvärmning och luftkonditionering, låg luftfuktighet samt tvål och rengöringsmedel, kan skada det yttersta hudskiktet och minska dess förmåga att hålla kvar fuktigheten.

När du inte dricker tillräckligt mycket för att kompensera kroppens fuktförlust känns huden torr; dessa symptom kan behandlas med fuktighetskräm, men den bästa lösningen är att dricka vatten för att återfukta huden inifrån.


4. Vatten och dina muskler

Vi tror ofta att protein är det viktigaste för att lägga på sig mer muskelmassa och bli mer definierad.

Är du en av dem, tänk igen. Protein är självklart viktigt, eftersom det utgör 20 procent av musklernas vikt och är ansvarigt för anabolism. Men hela 75 procent av vävnaden i dina muskler är faktiskt vatten.


5. Vatten och ditt skelett

Skelettet består till cirka 22 % av vatten och det är också detta vatten som ser till att dina leder kan röra sig smidigt. Den broskartade vävnaden i skelettets extremiteter håller kvar vatten för att smörja dina ledrörelser.

Vid en korrekt fuktighetsnivå glider de två motsatta ytorna smidigt mot varandra.

Vid för låg fuktighetsnivå ökar förslitningsskador, vilket orsakar försämrad ledfunktion som i sin tur kan leda till smärta och inflamationer.


6. Vatten och dina njurar

Njurarna består till 80 % av vatten. Deras funktion är att avlägsna avfallsprodukter från kroppen, vilka löses upp i vatten. När kroppen inte har tillräckligt med vatten kan avfallsprodukterna inte avlägsnas effektivt, vilket kan skada dina njurar.

The National Kidney Research Foundation rekommenderar att du dricker minst 2 liter vatten per dag för att minska risken för njursten.


7. Vatten och dina lungor

Din kropp behöver vatten för att andas. En genomsnittlig person förlorar mellan 0,5 till 1 liter vatten per dag bara genom att andas. Lungorna består till 80% av vatten. För att ta in syre och eliminera koldioxid måste våra lungor ständigt återfuktas. Uttorkning kan försvåra din andning.


Dr Fereydoon Batmanghelidj

Läkaren Dr Fereydoon som har bland annat har skrivit boken ”Din kropp skriker efter vatten” och behandlat ca 3000 fångar med vattenbehandling hävdar att uttorkning på grund av vattenbrist kan ligga bakom väldigt många sjukdomar.

Det gäller sjukdomar som astma och allergier, fetma, högt blodtryck, hjärtsjukdomar och stroke, diabetes, infektioner, ätstörningar, reumatisk värk, depressioner, trötthet och sömnproblem och missbruk etc.


Hur mycket?

Önskar du individuell coachning så boka någon av våra experter nedan.

 
ÖNSKAR DU HJÄLP? VI HJÄLPER DIG GÄRNA