Protein 2017-07-23T10:54:43+00:00

Protein

Din viktigaste energikälla

Bygger upp muskler och skapar balans:

Protein bygger dina muskler, ledband, stärker immunförsvaret och producerar enzymer som deltar i din energiförbränning. Proteinet har även blodsockerstabiliserande effekt, vilket i sin tur kan motverka trötthet, sötsug och småätande. Protein byggs upp av cirka 20 aminosyror. Nio av dem är essentiella, det vill säga att du regelbundet måste få i dig dem via maten eftersom kroppen inte själv kan producera dem.


Protein = viktigaste!

Ordet protein kommer från det grekiska ordet ”protos” som betyder ”det viktigaste” eller ”det första”. Det är vårt viktigaste näringsämne och absolut livsnödvändigt. Behovet ökar vid träning och övrig fysisk ansträngning. Protein är också det näringsämne som mättar bäst om man tar hänsyn till kaloriinnehållet. Med andra ord så håller du dig mätt längre om du äter ordentligt med protein.

Protein ingår i kroppens alla vävnadsceller. Dessutom består hormoner, enzymer och viktiga delar i immunförsvaret av proteiner. Protein är därför viktigt för hela din kropps funktion.


Några livsviktiga funktioner för protein:

  • Är kroppens byggstenar.
  • Underhåller muskler, hår, hud, naglar, andra vävnader och organ som lever, njurar och tarmar etc.
  • Bibehålla immunförsvaret (blir du ofta sjuk kan detta vara kopplat till lågt intag av protein).
  • Hormoner – Flera viktiga hormoner består av protein bland annat insulin.
  • Hemoglobinet i våra röda blodkroppar är uppbyggt av protein, vilket transporterar ut syre i kroppen.
  • Proteinet hjälper även till att hålla nere och stabilisera blodsockret vid en måltid.
  • Enzymer består av protein och utan dessa stannar ämnesomsättningen.
  • Vid brist av andra näringsämnen använder kroppen protein som bränsle.


Bra källor

Livsmedel som innehåller mycket protein är kött, fisk, fågel, ägg, mjölkprodukter, linser, bönor, sojabönor, tofu samt proteinpulver, gärna ekologiskt utan tillsatser.


Vad händer om du äter för lite protein?

Får du i dig för lite av detta viktiga näringsämne kan symptom som trötthet, muskelförtvining, upprepade infektioner, ödem, håravfall och trasiga naglar visa sig.

Proteinbrist är lyckligtvis ganska ovanlig här i Sverige, men veganer bör vara vaksamma.


Vad händer om du äter för mycket protein?

Proteinet kan omvandlas till fett men detta är en mycket kostsam process för kroppen att utföra och kräver mycket energi. Det är därför ovanligt att blir överviktig av att äta för mycket protein då protein faktiskt stimulerar fettförbränning.

Tidigare har man trott att ett för högt proteinintag var kopplat till benskörhet men nya studier visar att det är tvärtom. Protein stimulerar kalciumupptaget i tunntarmen, och kalcium är bra för skelettet.

Om du har problem med njurarna ska du vara vaksam, för högt intag kan göra tillståndet värre.


Vill du veta ditt intag?

Vill du veta hur stort ditt energiintag är från protein, fett och kolhydrater är kan lätt få reda på genom att slå in din mat i ett kost- och näringsprogram som exempel vårt Body Nutrition.


Hur mycket?

Hur mycket protein du ska äta är individuellt och beroende av din status samt på dina mål. Det kan dock finnas många fördelar att öka ditt proteinintag beroende på vad du har för mål. (1 gram protein motsvarar 4,1 Kcal).

OBS!

Får du inte i dig tillräckligt med protein via maten är det en mycket smart rekommendation att du kompletterar ditt intag genom vårt STARK protein. Här hittar du vårt FANTASTISKA  goda högkvalitativa STARK protein >>>

 

Önskar du individuell hjälp? Klicka på knappen nedan för att boka någon av våra experter!

ÖNSKAR DU HJÄLP? VI HJÄLPER DIG GÄRNA