Kolhydrater 2017-07-23T10:55:33+00:00

Kolhydrater

Kolhydrater är en källa till energi.

Kolhydrater är det gemensamma namnet för stärkelse, kostfiber och olika sockerarter. Kolhydrater är vår viktigaste källa till energi.


Varför behöver vi kolhydrater?

Det mesta av kolhydraterna bryts ner i kroppen till sockerarten glukos, som behövs som energi till cellerna. Glukos lagras i levern och musklerna i form av glykogen som fungerar som energireserv. Vanligtvis använder hjärnan glukos som bränsle.

Hjärnan är energikrävande, en femtedel av energin i kroppen går till att försörja den energikrävande hjärnan. Trots att den bara är cirka 2 procent av den totala kroppsvikten, förbrukar den ändå ca 20 procent av energin. Vanligtvis får hjärnan sin energi från glukos, dvs. blodsocker.

Blodsocker skapas lättast från kolhydrater, men kroppen kan även omvandla andra ämnen såsom aminosyror och fett till energi.


Det är viktigt att välja bra kolhydrater!

Vetenskapen visar tydligt att det är viktigt för hälsan att välja rätt sorts kolhydrater, precis som det är viktigt att välja rätt sorts fett.

Fullkornsprodukter och fiberrik mat som rotfrukter, grönsaker, frukt och baljväxter har en skyddande effekt mot cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och typ-2 diabetes. De hjälper också till att hålla en lagom kroppsvikt. Därför bör de kolhydrater man äter i första hand komma från sådana livsmedel.


Tips om kolhydrater:

Du bör alltid undvika att kolhydraterna kommer från tillsatt socker (tomma kalorier).
Ge kroppen näringen som den behöver för att vara i balans så försvinner behovet av bl.a. godis (socker).
Kolhydrater rika på fibrer och fullkorn kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och övervikt.
Kolhydrater med högt fiberintag verkar också kunna minska risken för vissa cancerformer.
Ät mer rotfrukter, grönsaker och frukt som innehåller viktiga vitaminer mineraler och enzymer etc.
De flesta mår bättre av att byta ut livsmedel gjorda på vitt mjöl mot fullkornsprodukter.
För hälsan tycks kolhydraternas kvalitet spela större roll än mängden.
Kolhydrater i form av socker klarar vi oss rent näringsmässigt mycket bättre utan.

Bra källor

Rotfrukter har förutom stärkelsen också mycket näring och fibrer. Det kan vara så att fibrerna som kommer tillsammans med potatis och sötpotatis bland annat bidrar till att vi håller oss smala och vid god metabol hälsa.

Gemensamt för rotfrukterna är att de till skillnad från övriga kolhydratkällor är näringsrika, fiberrika och har låg glykemisk belastning i förhållande till volym.

Här är några exempel på riktigt bra kolhydratkällor: Potatis, morot, kålrot, rovor, rödbeta, palsternacka, celleri, jams, pumpa, taro, tapioka, sötpotatis, frukt, bär, grönsaker, bönor, linser, ärter, nötter, frön.


OBS! Undvik, eller om jag ska vara riktig ärlig UTESLUT…

Många skulle behöva äta mindre läsk, godis, glass, bakverk och snabbmat etc. som innehåller mycket snabba kolhydrater i form av socker etc. vilket är tomma kalorier.

Enligt publicerat forskningsresultat så är de 10 största dödsorsakerna orsakade av att vi äter oss till döds inklusive sprit och rökning. En stor anledning till det är att vi till den största delen idag äter snabbmat och färdigprocessad mat från den globala matindustrin och intar mycket mera energi än vi behöver.

Samtidigt som vi blir överviktiga blir vi undernärda på grund av en mat som tyvärr många gånger är näringsfattig samtidigt som den innehåller en stor del av ämnen som inte gynnar vår hälsa.

Till exempel leder ätandet av mat med mycket kolhydrater i form av socker ”tomma kalorier” till ökade risker av flera olika komplikationer som ty-2 diabetes och karies, hål i tänderna och fetma etc.


Läs gärna också inlägget:
 
Socker skadar dig! Se listan på konsekvenserna >>>


Hur mycket är rekommendationen?

Rekommendationen enligt bl.a Livsmedelverket är att ca 45–60 procent av den energi vi äter ska komma från kolhydrater. För den som äter 2000 kilokalorier (kcal) om dagen motsvarar det mellan 250 och 300 gram kolhydrater.

Vill du veta hur stort ditt energiintag är från kolhydrater, fett och protein? Kan du lätt få reda på det genom att slå in din mat i ett kost- och näringsprogram som till exempel vårt Body Nutrition >>>.


Hur mycket kolhydrater ska du äta?

Hur mycket kolhydrater du ska äta är individuellt och beroende av din status samt på dina mål.

Det kan dock finnas många fördelar att minska eller öka ditt kolhydratintag beroende på vad du har för mål.


Önskar 
du individuell hjälp så klicka på knappen nedan för att boka någon av våra experter!

ÖNSKAR DU HJÄLP? VI HJÄLPER DIG GÄRNA