kalorier 2017-07-23T10:54:22+00:00

Kalorier

Måttenheten kalorier 

Kalorier är en måttenhet som används för att mäta energi.
En kalori är ett mått på den energi som krävs för att höja temperaturen i ett gram vatten med en grad Celsius.
Man har med nyare termodynamik omdefinierat en kalori som den mängd energi det krävs för att värma ett gram vatten från 14,5 till 15,5 grader Celsius under ett tryck av en atmosfär.


Kaloriförbrukning hos människor!

Hur mycket energi en person förbrukar i vila varierar från person till person och man brukar kalla detta för BMR (Basal Metabolic Rate). BMR innefattar den energi de inre organen är i behov av för att fungera korrekt.

Att t.ex. bara röra dina händer kommer att öka energiförbrukningen och överstiga ditt BMR. Därmed räcker inte BMR för att du ska veta din totala energiförbrukning. Den totala energiförbrukningen skiljer sig även från person till person och från dag till dag beroende på bl.a. aktivitetsnivån och kroppsammansättning etc. Exempelvis: Mera muskler = högre förbränning både vid aktivitet och vila dygnet runt.

Din totala energiförbrukning brukar kallas för TDEE (Total Daily Energy Expenditure)


Kalorier = Värme

När man i dagligt tal talar om kalorier pratar man oftast om Kcal som är en förkortning på kilokalorier,
alltså 1000 kalorier. Själva ordet kalori betyder värme och kommer från det latinska calor som betyder värme.

Vill du på ett enkelt sätt räkna ut ditt Kcal intag per måltid, dag eller period? Kan du snabbt och enkelt göra det genom att slå in din mat i ett kost- och näringsprogram som till exempel vårt Body Nutrition >>>.


Bra att veta om kalorier och komma i form:

  • Kalorier är en måttenhet på energi.
  • 1 Kilokalori (Kcal) = 1000 kalorier.
    1 g fett motsvarar c:a 9 Kcal, vilket gör att 1 kg fett motsvarar ca 9 000 Kcal.
  • Mer muskelmassa ökar din kaloriförbräning hela dygnet både när du är aktiv och vilar.
  • Du går ner i vikt när du förbränner mer kalorier än vad äter, du ökar i vikt när du äter mer än du gör av med.
  • Minskar muskelmassan, minskar kroppens förbränning, du bör då äta mindre för att inte lägga på dig fett.
  • För att hamna på underskott av kalorier kan du träna, då behöver du inte minska så mycket på maten.
  • En varaktig viktminskning/balans kräver tid och kunskap. Det finns inga mirakelkurer – Lätt fånget lätt förgånget!


Tomma kalorier

När du äter så kallade ”tomma kalorier” äter du mat som inte innehåller någon bra näring utan bara tom energi. I maten för ett hälsosamt liv finns många viktiga näringsämnen som enzymer, vitaminer, mineraler, spårämnen och fibrer etc. I maten med ”tomma kalorier” återfinns inget eller ytterst lite av dessa viktiga ämnen.

Energin är därför helt onödig och ger bara ett ökat energiitag som om det inte förbrukas omvandlas till fett. Tomma kalorier återfinns till största delen i läsk, saft, snabbmat, godis och bakverk etc.

Mat du väljer är energi och information som antingen bryter ner dig eller stärker dig!

OBS! Undvik…

Många skulle behöva äta mindre läsk, godis, glass, bakverk och snabbmat etc. som innehåller mycket tomma kalorier. Äter du mycket mat med tomma kalorier är det svårt att få plats med näringsrik mat som ger dig tillräckligt av livsviktiga spårämnen, enzymer, vitaminer och mineraler etc. utan att du samtidigt får i dig mer energi än du gör av med.

Enligt en pulicerad forskningsresultat så är de 10 största dödsorsakerna idag att vi äter oss till döds inklusive sprit och rökning. En stor anledning till det är att vi till den största delen idag äter snabbmat och färdigprocessad mat från den globala matindustrin. Mat som tyvärr många gånger är näringsfattig och innehåller en stor del av ämnen som inte gynnar vår hälsa.

Till exempel leder ätandet av mat med mycket socker ”tomma kalorier” till ökade risker av flera olika komplikationer som ty-2 diabetes och karies, hål i tänderna och fetma etc.

Siktat spannmål som man gör vitt bröd och vanlig pasta av, innehåller mindre naturliga vitaminer och mineraler än fullkornsmjöl. Äter du mycket mat baserad på siktat mjöl, sockerrik mat och dryck kan det göra så att du får det svårt att hålla vikten.

Övriga tips!

De flesta människor förknippar kalorier med mat och dryck, men allt som innehåller energi har kalorier. Till exempel: Ett ton kol innehåller motsvarande 7 004 684 512 kalorier.

Den mänskliga kroppen behöver kalorier för att överleva, utan energi i våra celler skulle vi dö, vårt hjärta och lungor etc. slutar att fungera.

Du förvärvar energi från mat och dryck. Om du konsumerar den rätta mängden näringsrika kalorier som din kropp behöver var dag kommer du förmodligen få ett gladare och hälsosammare liv.

Är din kaloriförbrukning för låg eller för hög ökar risken för att du kommer uppleva komplikationer. Antalet kalorier som ett livsmedel innehåller berättar hur mycket potentiell energi de har.

OBS!

Det är viktigt att förstå att det du stoppar i dig inte bara är energi som ska fylla din mages hunger, utan också information som påverka din hälsa positivt eller negativt. Allt du stoppar i dig har antingen effekten att bygga upp eller bryta ner din kropp.

Om du till exempel stoppar i dig mycket energi genom tomma kalorier i form av godis, socker, läskedrycker etc. Skapar du en destruktiv miljö för kroppen som förr eller senare antagligen leder till komplikationer.

Kalori definierades först av Nicolas Clément år 1824.

Önskar du individuell hjälp? Klicka på knappen nedan för att boka någon av våra experter!

.

ÖNSKAR DU HJÄLP? VI HJÄLPER DIG GÄRNA