Antioxidanter2017-07-23T10:57:43+00:00

Antioxidanter

Livsviktiga för din hälsa!

Antioxidanter är kemiska molekyler som förebygger oxidation (nedbrytning) i dina celler vilket kan sägas vara kroppens egna rostskyddsbehandling! Antioxidanter bekämpar de skadliga fria radikalerna och anses centrala för en långt hälsosamt liv.

Näringsämnen som till exempel vitamin E, C, B2, B5, karotenoider, selen, zink, mangan, magnesium och koppar fungerar som antioxidanter. Till exempel är Coenzym Q10 absolut livsnödvändig för cellens energiförsörjning.


Så fungerar det!

Sökandet efter ungdomens källa. Om du delar ett äpple och lämnar det utan att täcka över det blir det ganska snart brunt. Men droppar du lite citronsaft över äpplet behåller det sin naturliga färg mycket längre.

Citronsaft innehåller C-vitamin som är en antioxidant som skyddar nedbrytandet. På samma sätt som citronsaft kan förebygga missfärgning av ett äpple kan den också förebygga skador på din kropps celler.

Även om en del av bildningen av fria radikaler i grunden är en naturlig process i din kropp, så påverkar de yttre förhållandena mycket stort mängden av de farliga fria radikalerna du har i kroppen.


Skyddar dig!

Antioxidanterna motverkar skadliga fria radikaler som anses skapa sjukdomar som inflammationer, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och tidigt grått hår etc. Din kropp har även ett visst behov av dem till att bekämpar svampar, bakterier, virus samt till att bygga dig ett starkt immunförsvar.

De skadliga fria radikalerna är positivt laddade vilket i sin tur också verkar försura din kropp.


De skadliga fria radikalerna ökar bl.a. vid:

  • Stress. Dålig sömn.
  • Intag av alkohol och tobak.
  • Intag av dålig kost.
  • Förorenad luft.
  • Intag av starkt klorerat vatten.
  • Toxiner i form av tungmetaller är lagrade i kroppen.
  • Allt för hård fysisk träning.
  • För mycket UV-strålning från solen.


Några andra faktorer som ökar skadliga fria radikaler är:

Syre: Syret är nödvändigt för din överlevnad. Då du andas fångas syret upp i lungorna och transporteras med hjälp av blodets hemoglobin ut till kroppens olika celler. När syret har fullgjort sin funktion utsöndras det mesta omvandlat till koldioxid och vatten. Men en liten del mellan två och fem procent bildar istället fria radikaler, så ju mer energi du förbrukar desto fler fria radikaler bildas.

Rökning: Ett enda bloss från en cigarett frigör ca 1.000000000000000 st fria radikaler. Det finns även ca 4700 olika andra ämnen och kemiska föreningar i ett bloss varav 50 av dessa är starkt cancerframkallande.

Järn och koppar: Även om du behöver järn och koppar så är för höga halter av dem källor som ökar mängden fria radikaler.

Inflammationer: Ett nedsatt imunförsvar med inflammationer ökar risken för till exempel cancer enormt.


Stelhet i muskler

En vanlig orsak till stelhet i musklerna är att det bildas en ökad mängd restprodukter såsom mjölksyra och reaktiva syreföreningar. Det är viktigt att kroppen har tillräckligt med antioxidanter som bidrar till att skydda cellerna från oxidativ stress och hjälper till att neutralisera restprodukter som de reaktiva syreföreningarna.


Var finns de?

Det finns flera tusen olika antioxidanter som hjälper din kropp till ett friskare och hälsosammare liv!

Man kan förenklat säga att när du äter naturlig mat som är färgrik är det nästan detsamma som att du väljer att äta nyttig mat. Det är nämligen ofta i livsmedlenas färgämnen som de hälsosamma antioxidanterna sitter.

Bäst källan är superfruits eller så kallad powerfood, vanlig frukt, bär, grönsaker och rotfrukter.

Här finns antioxidanter i form av vitamin C, vitamin E samt en mängd olika karotenoider och flavonoider etc.

Utmärkande för karotenoiderna är att de ger orange, röd eller gul färg. Den starka färgen på t ex morötter, jordgubbar och gul paprika kan alltså ses som ett bevis på högt innehåll av karotenoider.

På samma sätt färgar flavonoider blåbär, svarta vinbär och blå druvor i olika karakteristiska blå- röda nyanser. Flera av flavonoiderna har i vetenskapliga studier visat sig vara mycket kraftiga antioxidanter jämfört med t ex vitamin C och vitamin E.

Din kropp kan också skapar vissa antioxidanter själv (så kallade kroppsegna) som exempel Glutation och Thioredoxin. Det senare tillverkas av protein vilket är viktigt att vi får i oss tillräckligt genom kosten.


Smart sätt att boosta

Dricker du grönt te så vet du kanske redan att det innehåller mycket hälsosamma antioxidanter.

Vill du boosta upp ditt te ordentligt kan du genom att bara tillsätta ett fåtal droppar citron i det sexdubbla antioxidanternas uthållighet. Det har amerikanska forskare visat i experiment. Källa Journal of Medicinal Food.


ORAC mått på antioxidanter

Det finns några olika sätt att mäta hur stor kapacitet av antioxidanter varje livsmedel innehåller.

Det vanligaste sättet är Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) som Amerikanska forskare tagit fram och som nu är på stark frammarsch.

Amerikanska jordbruksdepartementet arbetar nu med ORAC som mätmetod på mätningar som görs på livsmedel som bl.a. frukt, grönsaker och kosttillskott etc. 


Exempel på näring som är rika på antioxidanter:

  • Superfruits eller så kallad powerfood, torkade gojibär inehåller ca. 20000-30000 ORAC per 100g.
  • Kryddor som exempel gurkmeja, curry, ingefära och kryddnejlika etc.
  • Färgrika frukter och bär där katrinplommon t ex har ca. 5770 ORAC per 100g.
  • Blåbär, björnbär och granatäpple som innehåller ca. 3307 ORAC per 100g.
  • Mörk choklad (minimum 70% kakao, under är godis) har ca. 13120 ORAC per 100g. – OBS! mycket Kalorier!
  • Mangostan som är en regnskogsväxt innehåller ca. 12000 ORAC per 100g.
  • Nötter där t ex pekannöt innehåller ca. 5770 ORAC per 100g.
  • Grönt och rött te där bland annat Rooibos Te innehåller ca 3132 ORAC per 100g.
  • Vitlök, Spenat, Brysselkål, Broccoli, Rödbetor, Broccoli och Grönkål som innehåller ca 1770 ORAC per 100g.

 

Räcker ditt intag?

Vill du få en bra fingervisning på hur mycket antioxidanter ett livsmedel inehåller samt hur mycket du får i dig per dag kan du skriva ner vad du äter och jämföra den med ORAC-listan.

Det finns flera olika metoder att mäta på och ingen av dem visar exakta värden.

ORAC-listan har dock visat sig vara den mest använda och med den får du en fingervisning på hur du ligger till.

I genomsnitt behöver du få i dig antioxidanter som motsvarar ca. 3000 ORAC per dag. Du behöver olika antioxidanter var dag, därför är det viktigt att du äter varierad näringsrik kost var dag.

Kom ihåg att värdena som visas i listan är per 100 gram livsmedel. Ett ännu enklare och snabbare sett att få reda på hur stort ditt intag på antioxidanter är att slå in din mat i i vårt smarta och kompletta kost- och näringsprogram Body Nutrition >>>
Hur mycket?

Om du behöver behöver mera antioxidanter är beroende din status samt på dina mål. Det kan dock finnas många fördelar att se över ditt intag och eventuellt öka det.

Naturlig mat är alltid att föredra men det kan vara bra att komplettera med tillskott.

 

Önskar du individuell hjälp? Klicka på knappen nedan för att boka någon av våra experter!

 

ÖNSKAR DU HJÄLP? VI HJÄLPER DIG GÄRNA